Föri

WTF_22

Maanantaiaamuna aurinko valaisee uuteen viikkoon heräävää Turkua. Ihmisiä kulkee verkkaisesti Aurajoen molemmin puolin ja puolelta toiselle. Monet kulkevat siltojen yli, mutta Martinsillalta merelle päin on olemassa toinenkin vaihtoehto. Nimittäin turkulaisten yhteinen rakkauden kohde Föri.

Lähes tyyntä joenpintaa halkoo hitaasti, mutta sitäkin varmemmin puskuttava iso oranssi lautta. Se hidastaa vauhtiaan entisestään lähestyessään Itäisen rantakadun laituria ja pehmeästi niiaten pysähtyy sen nokkaan. Suojapuomin noustessa ihmiset valuvat rannalle ja astuvat jokilautan kyytiin. Puomi laskeutuu alas ja matka jatkuu jälleen 70 metriä toiselle puolelle jokea.

Ihmiset astuvat tottuneesti kyytiin.
Ihmiset astuvat tottuneesti kyytiin.

Suomen ainoa kunnallinen jokilautta on ainutlaatuinen nähtävyys. Lapsiperheet viettävät kesäistä eväsretkeä kulkien Förin kyydissä edes takaisin “Tois puol jokkee” ja “Täl puol jokkee”. Turkulainen nähtävyys kerää myös turisteja kannelleen,  nauttimaan jäätelöä ja ihastelemaan Suomen vanhimman kaupungin maisemia.

Föri kuuluu turkulaiseen maisemaan.
Föri kuuluu turkulaiseen maisemaan.

Tervahovikadun ja Wechterinkujan välillä kulkeva lautta on turkulaisille jokapäiväinen kulkuväline. Kaupungin ylpeys kulkee päivittäin puolen tuhatta kertaa rannalta rannalle, kuljettaen satoja ihmisiä Turun ja Åbon välillä.

“Ruuhkaa lautalla esiintyy tapahtumien yhteydessä. Silloin ihmiset eivät ymmärrä, että jos ihmismäärä ylittyy maksimista eli 75 hengestä, saattavat matkustajien varpaat kastua”, mainitsee kuljettaja Janne.

Parempi kuin silta

Jannen havaintojen mukaan Föri on turkulaisille tärkeä kulkuväline. Matkustajakunta koostuu enimmäkseen työmatkalaisista, mutta myös turisteja esiintyy varsinkin kesäaikaan. Matkustajat pitävät Föriä parempana vaihtoehtona kuin siltoja.

“Förin kuljettajalta vaaditaan lossin kuljettajan tutkinto. Työ on itsenäistä ja hektistä. Kuljettajalta on löydyttävä tietynlaista luonnetta, sillä hytti on kuin vankila ja samoja naamoja näkee päivästä toiseen”, kertoo Janne.
“Förin kuljettajalta vaaditaan lossin kuljettajan tutkinto. Työ on itsenäistä ja hektistä. Kuljettajalta on löydyttävä tietynlaista luonnetta, sillä hytti on kuin vankila ja samoja naamoja näkee päivästä toiseen”, kertoo Janne.

“Kyllä lautta on tarpeellinen. Sitä tulee käytettyä lähes päivittäin ja se kuuluu Turkuun. Mieluummin kuljen Förillä kuin sillan kautta”, kertoo jo 50 vuotta kaupunkilautalla kulkenut Pirjo.

Jokilautta lähestyy jälleen Itäistä rantakatua. Laiturilla seisoo kiireisiä ihmisiä odottamassa. Puomi nousee vaivalloisesti ylös ja hätäisimmät astuvat kyytiin. Lautta lähtee laiskasti tekemään ties monettako matkaansa “Tois puol jokkee”.

WTF_5
“Sil pääsee kauppaa.”
WTF_6
Alunperin höyrykäyttöinen Föri päivitettiin dieselmoottoroiduksi vuonna 1955.

Teksti: Peppi Hellèn, Taneli Vähärautio

Kuvat: Hannu Rämö

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s