Polkupyöriä vierekkäin

Omalla vai kaupunkipyörällä tulevaisuudessa?

Kolumni, kirjoittanut Timo Karonen
Kirjoittaja on Turussa journalismia opiskeleva helsinkiläinen satunnainen pyöräilijä.

Timo Karonen, Helsinki

Kaupunkipyörät ovat uutuus Suomessa ja tulevat ensi vuoden toukokuussa Turkuun, kun kolmivuotinen kaupunkipyöräkokeilu alkaa. Kaupunkiin tulee 300 yleiseen käyttöön tarkoitettua polkupyörää ja niiden käyttöä palvelevia telineasemia, satamasta aina Kupittaalle asti. Ne sopivat sekä kaupungilla asioiville että matkailijoille. Joukkoliikenteen reittien varsilla ne laajentavat jalkaisin liikkuvien toiminta-aluetta. Tavoitteena on myös vähentää autoilumäärää ja siitä aiheutuvaa ilmastokuormitusta.

Kaupunkipyörät ovat jo arkipäivää Helsingissä. Tiedetään, että reittien ylläpidon lisäksi tarvitaan palvelu, jossa tehdään tilaa täysiin telineisiin ja siirretään pyöriä tyhjiin telineisiin. Sujuva käyttö edellyttää, että pyörä on aina voitava palauttaa telineeseen määränpäässä, ja että pyöriä on aina saatavilla. Käyttö on osoittautunut olevan usein yksisuuntaista ja keskittyvän joillekin alueille ja ajankohtiin. Esimerkiksi aamulla työpaikalle ajeleva ei ehkä palaa harrastustensa takia samaa reittiä eikä aina kaupunkipyörällä vaan käyttää muuta välinettä. Nähtävyyksiä metsästävä matkailija pyöräilee ehkä etapin hotellilta nähtävyydelle, mutta saattaa jatkaa seuraavan etapin kävellen. Säätila vaikuttaa luonnollisesti pyörien kysyntään.

Pyöräteiden selkeät tiemerkinnät ja viitoitus vähentävät onnettomuusriskiä ja eksymisiä

Maltillinen pyöräilijä kuntoilee samalla kun kulkee esimerkiksi koulu tai työmatkan. Kaupassa ja harrastuksissa käyntiin pyörä sopii myös hyvin. Haittapuolena pyöräilyssä on loukkaantumisriski. Tilastot kertovat, että eniten loukkaantumisia sattuu yläkouluikäisille ja risteykset ovat erityisiä vaaran paikkoja. Pyöräteiden selkeät tiemerkinnät ja viitoitus vähentävät onnettomuusriskiä, joten etenkin viitoitusta tulisi lisätä. Viitoitus myös vähentää satunnaisesti pyöräilevien matkailijoiden eksymisiä ja parantaa siten Turun laatua matkailukaupunkina. Malttia liikenteessä on syytä toivoa etenkin nopeilla vaihdepyörillään hurjaan vauhtiin pystyviltä aikuisilta.

Turku on perinteikäs pyöräilykaupunki, jonka kaupunkirakenne, kasvava väestömäärä ja runsas kevyen liikenteen väylästö pyöräteineen ovat hyvä perusta monipuoliselle pyöräilykulttuurille. Syystäkin voi olettaa, että liikennemäärät joillakin pyöräilyyn sopivilla alueilla tulevat kasvamaan kaupunkipyörien myötä ja joukkoliikenteen käyttö sujuvoituu.

Oma näkemykseni on, että yli kahden miljoonan euron kokeilu on suuri, mutta kannattava investointi. Se vastaa etenkin kahteen pyöräilyn yleistymistä hidastavaan epävarmuuteen. Oma polkupyörää ei tarvitse säilyttää kaupunkialueella pitkän työpäivän aikana, ja pyörän hankinta- ja huoltokustannukset ovat edulliset, koska jakautuvat kaikille käyttäjille. Toivon hyvää menestystä kaupunkipyöräkokeilulle Turussa!

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s